Afgelopen zaterdag door bestuurslid Yme Vonk tijdens de ledenvergadering voorgelezen, het jaarverslag van v.v. Oudega over het seizoen 2017/2018. Nu ook online (terug) te lezen:

Op Dinsdag 29 augustus start het 1e elftal onder leiding van de nieuwe trainer Klaas Jaarsma met de 1e training.  De dames starten het seizoen op 4 september met een bekerwedstrijd uit tegen De walde,  0-15  was toch een heel best resultaat.  Het 45+ team begon mids september aan hun competitie.

Het Bestuur.

Het bestuur bestond dit seizoen uit Suardus Douwsma (voorzitter), Freeke Hendrikse (secretaris), Jurjan Posthuma (penningmeester), Cornelis Boersma (wedstrijdsecretaris), Pytsje van der Meulen (ledenadministratie), Johan Altena (algemeen lid) en Sander Hiemstra (algemeen lid).

Leden

Op 1 augustus 2017 had de vereniging 118 leden. Op 1 augustus 2018 had de vereniging 109 leden. Waarvan 57 senioren, 13 verenigingsleden en 39 jeugdleden.

Er was dit seizoen 1herenelftal, 1heren 45+ en een dameselftal.

Eerste elftal

Seizoen 2017/2018 is het eerste jaar dat ons vlaggenschip uitkwam in de reserve klasse, onder de naam Oudega2.Vanwege de bestuurlijke perikelen waren we niet ingedeeld in de bekercompetitie dus stonden er in de voorbereiding op de competitie 2 oefenduels op de planning. Nok2 en IJVC3. Helaas kreeg IJVC 3 geen team op de been waardoor deze wedstrijd is gecancelled.De voorbereiding werd gestart met trainingen op zaterdagmiddag en dinsdagavond en het “nieuwe” eerste is een mix van de overgebleven oud 1e spelers en 2e elftal spelers. Enkele wat oudere spelers waren doorgestroomd naar het 45+ team.Ter voorbereiding op de eerste training werden er tijdens de teambespreking zaken besproken als: huishoudelijke regels,niveau reserve klasse,team sfeer en doelstellingen. De volgende 2 doelstellingen werden door de technische staf geformuleerd.

1 Sfeer binnen het team/vereniging weer terug brengen. Na alle perikelen rondom het 1e elftal het seizoen ervoor, een absolute must in het voortbestaan van onze club!!!!

2 Sportieve prestatie ondanks het uitkomen in de reserve klasse.  In de winterstop bij de eerste 3 staan en na de winterstop meedoen om het kampioenschap.

Daarnaast werd de tactiek besproken en besloten om te proberen meer aanvallend voetbal te spelen. Dit mede op wens van de trainer en enkele spelers. Dit aanvallende sijsteem zag er als volgt uit: 2 spitsen met daarachter een aanvallende middenvelder op 10. 2 aanvallende linker en rechter middenvelders en centraal een controleur voor de verdediging. In theorie een mooi plan maar de praktijk wees vaak anders uit. Mede door de tegenvallende resultaten in het begin van de competitie werd er al snel overgestapt naar het vertrouwde countervoetbal. Iets wat bij Oudega in de genen zit maar ook waar wij de spelers voor hadden. Al met al speelden we een wisselvallige 1e seizoenshelft maar werd de doelstelling niet gehaald.Wel stonden we nog net in het linker rijtje op een 6e plaats. De 2e seizoenshelft was rommelig, met veel afgelastingen, en wederom wisselende en soms wat tegenvallende resultaten. Positief punt was wel dat wij iedere week genoeg spelers hadden en er door ons niet 1x is afgelast. Uiteindelijk zijn we als 5e geëindigd met 33 punten. WPB 5 werd kampioen, een team wat wij thuis compleet kansloos lieten en een klinkende overwinning tegen boekten. Ofterwijl: Een kampioenschap had er wel ingezeten. Tot slot nog even onze 1e doelstelling: de teamsfeer: gelukkig is deze doelstelling wel gehaald. De sfeer onderling is uitstekend en ook de trainingsopkomst was prima. De verstandhouding tussen technische staf en spelers was prima en op het einde van het seizoen stond er een hecht team wat bereid was om voor elkaar te knokken en door het vuur te gaan!!!  Ook binnen de hele vereniging hing er weer een betere sfeer al was er op bestuurlijk niveau nohg het nodige werk te verzetten.

Dames elftal

Jaarverslag Dames seizoen 2017/2018

Dit seizoen begonnen de dames met een nieuwe coach en assistent-trainer. Marten Walinga nam de plaat van Geert Koopmans in als coach, Klaas Iedema werd tweede trainer naast Sietse Broersma, die wederom een seizoen bij de dames blijft als coach en trainer. Wietske Broersma besloot om een aantal weken te gaan reizen in Azië en Canada. De vaste laatste man wordt vervangen door Sietske Rypma.

Op zaterdag 4 september begonnen de dames het seizoen met een bekerwedstrijd in Oudega G tegen de Walde. Dit team was nieuw opgericht was resulteerde in een mooie 0-15 overwinning. De volgende twee bekerwedstrijden werden gelijkgespeeld en verloren, waardoor de dames niet doorgingen in de beker.

De eerste wedstrijd van de competitie was gelijk tegen Scharnegoutum, een tegenstander die de dames vaak tegenkomen en de uitslagen vaak wisselend zijn. Gelukkig wordt de wedstrijd met 2-1 gewonnen waardoor de dames vertrouwen krijgen voor de rest van het seizoen. Van de volgende drie wedstrijden worden er twee verloren en één gelijk gespeeld. De eerst volgende winst wedstrijd is tegen Tzum, deze wedstrijd wordt overtuigend gewonnen met 9-1. Hierna wordt er wisselvallig gespeeld met enkele keren winst, verlies en gelijkspel. Gelukkig wordt de laatste wedstrijd voor de winterstop gewonnen met 2-0 van GAVC.

Na de winterstop beginnen de dames goed met een 8-1 winst op Bolsward. Net zoals bij de start van het seizoen volgen er drie wedstrijden met twee keer verlies en één keer gelijkspel. Hierna staat de wedstrijd tegen Scharnegoutum op het programma, deze wordt met 0-3 gewonnen. Na in de eerste seizoenshelft overtuigend te hebben gewonnen van Tzum, is de teleurstelling erg groot als er dit keer 1-1 wordt gespeeld tegen deze tegenstander. De meisjes beginnen hun entree te maken bij de dames en zorgen ook voor een aantal goals. De dames winnen nog een keer en spelen nog een aantal keer gelijk.

Aan het einde van het seizoen is het doel om bij de top 5 te komen behaald. Op 26 mei speelt aanvoerster Pystje van der Meulen haar laatste wedstrijd bij V.V. Oudega. Hoe het volgend seizoen komt zonder de meervoudige topscoorster van het team en de club moeten de dames gaan zien. Er wordt een mooie speech voor Pytsje gegeven door Adrie tijdens de jubileumfeesten.

Volgend seizoen zullen de dames een samenwerking met de meisjes van OHH aangaan waardoor de doorstroom makkelijker wordt. Ook gaan Sietse en Marten door met het trainen en coachen van de dames. Jildau Hoekstra gaat voor haar werk bij defensie een aantal maanden weg, en gaat daarna reizen. Sjoukje Reienga gaat ook een aantal maanden reizen door Azië. Beide tijdens het seizoen 2018/2019.

45 + Team

De najaarsreeks leverde een leuke competitie op, namelijk VVI,Qvc,SWZ Boso Sneek en ONS. Leuk meegedaan maar door vele externe problemen niet verder gekomen dan de 5e plaats.

In de  voorjaarsreeks was oudega ingedeeld bij, SWZ Boso Sneek, ONS,FFs enNieuweschoot. Er werden in totaal 20 wedstrijden  gespeeld. Helaas kwam men niet verder dan de laatste plaats. Pluspunt was wel dat er deze keer meer punten werden behaald dan in de najaarsreeks. Dit beloofd veel goeds voor het volgende seizoen.

Trainers en leiders ook weer bedankt voor de vele inspanningen.

Algemene zaken

Op zaterdag 13 januari wordt het jaarlijkste zaal-mixtoernooi  gespeeld in It Joo, in plaats van in Workum. Omdat de zaal lager en kleiner is dan in workum, werd ervoor gekozen om 4 tegen 4 te spelen. Aansluitend aan het toernooi was er een italiaans buffet verzorgd door Tre Paesi, en de nieuwjaarsborrel. Al met al was het een geslaagde middag/avond.

Op 25 mei vindt er een buitengewone ledenvergadering van V.V. Oudega plaats. Hierbij wordt bekendgemaakt dat het volledige bestuur  hun taken neerleggen. Tijdens deze vergadering wordt er ook een nieuw bestuur gevormd, deze zal bestaan uit de volgende personen, Gerrit Martens,Feike Jagersma en Yme Vonk. Deze 3 personen zullen de taken van het huidige bestuur overnemen.

Tenslotte was er natuurlijk ook nog het 70-jarig jubileum van de VV Oudega.Dit werdt gevierd op 1 en 2 juni. Allerlei activiteiten voor jong en oud met als hoogtepunt natuurlijk “Schyt je ryk”

Na deze gezellige dagen met elkaar, kon iedereen gaan genieten van een welverdiende zomerstop,na een enerverend seizoen.

Lief en leed

30 augustus 2018                     Overlijden  Ate Valkema                        Oud bestuurslid VV Oudega.

Dit verslag is geschreven met dank aan ,Freeke Hendrikse en Klaas Jaarsma zij hebben de verslagen van de Dames en 1e elftal gemaakt.

Yme Vonk                                                                               Gerrit Martens

Secretaris                                                                                Voorzitter